Tuesday, April 19, 2011

Cerita Daun Kesum

Salam,

Hujung mggu lepas balik rumah MIL kat koyan. Tapi sebelum nak balik tu ader sedikit perubahan rancangan. Pagi sabtu en.suami call ckp pakcik dia kat penang meninggal. So dia cakap kat aku samada nak balik pahang or koyan coz mak balik penang tp ahad pagi balik koyan. Aku x kisah tp kisah gak la coz perjalanan yg x dirancang so budget pun x dirancang la. pikir punya pikir aku n en suami decide balik koyan je la dpt gak jumpa mak w/pun hr ahad jer.

Waktu aku blk aritu kebetulan adik ipar aku pun ader. so hr ahad tu kami together gether masak. Yg mengetuainya aku la...(hehehehehe). Menu aritu kitaorg masak

 a) Ikan talapia asam pedas.
 b) Sotong masak kicap.
 c) Ikan patin masal sambal cili api
 d) Sawi putih goreng / Ayam Goreng (Menu wajib memandangkan MIL aku jual Ayam)

Citer daun kesum ni start masa aku nak buat asam pedas. mak & ayah mmg suka kalu asam pedas ltk daun kesum. Time tgh msk aku teringat mana nak cari daun kesum. Adik ipar ckp kat umah mak lang. sebelah je ngan umah mak. Aku pun tak tggu2 trs jer pegi cari. Sebenonya aku tak tau pun rupa paras pokok daun kesum. Tp konon2nya nak guna deria hidu la.cari punya cari x jmp. aku patah balik umah.
Adik ipar aku Sha, tanya kat aku mana daunnya kak. Aku geleng2 ckp yang aku tak jmp pun. Boleh plak si Sha ni ckp akak kenal ke rupa pokok kesum. Aku geleng tp aku kata aku guna deria hidu.
Apelagi kami berdua-duan pegi cari daun kesum. Rupa-rupanya............daun tu elok jer tumbuh kat tepi longkang. Tempat tu lembab2 skit. Time petik daun tu si Sha ni rajin menerang kat aku psl pokok kesum ni. kak pokok ni ....bla...bla....tempat lembap...bla...bla. Aku lak asyik ooooooooo mcmtu  ker.......
Nasib baik mak aku xder kalu tak........hancus. Tapi yg penting asam pedas aku menjadi. Meh kita tgk skit gambar pokok daun kesum.


gambar ihsan dr google

1 comment:

  1. pokok kesum senang idup, tanam dlm pasu pun bulih...cuber lah...tak yah beli kat Mydin lagi lepas ni... :)

    ReplyDelete