Wednesday, March 30, 2011

Ujian kesabaran

Salam,

Huwaaaaa.......semalam malam dan pagi2 buta ni dah menguji kesabaran aku.anak2 mak buat perangai..geramnya. biar mak citer satu2 dulu. Start dgn kejadian malam  semalam.

Kejadian pertama

Jam menunjukkan pukul 6.45pm....suasana didalam rumah yang hiruk pikuk (cuba imagine k...). Yang sikecik aleya asal dgn aku jer nak merengek.pantang aku bangun nak masak merengek.....sabar.....sabar.....x sabar.aper lagi keluar la suara aku yang mmg dah besar ni. senyap.dah elok main2 aku pun angkat la bontot nak masak tiba2 merengek balik. aku pun guna kaedah psikologi konon "mama nak masak.aleya main masak2 ngan abang k" jawab si abang "abang lelaki la.pompuan je main masak2" aku jawab"ala kali ni jer main masak2.lain kali air(uzair) main menan air lak" si abang membebel lagi "semuanya nak suruh air main ngan adik.mama je la main" aku pun dah x larat nak berbalas ckp ngan dia. so last skali aku upah sorang satu coklat. terus senyap.malas la umpan bdk2 ni dgn benda2 mcm tu.tapi kalu dah x boleh bla sgt last resort mmg kena buat camtu.
Pukul 7.00pm br aku leh start masak.yang simple2 jer. aku buat spageti. semua benda mmg dah sedia.tinggal nak masak jer.time aku goreng bebola daging tiba2...."mama air nak berak" aku pun suh dia masuk toilet. Dah settle cebok si abang aku sambng balik masak. dan2 aku nak goreng kali yg ke2 aleya plak berak. berak berjemaah lak. cepat2 aku settlekan coz takut hangit la daging aku tu nanti. Selesai masak dalam kul 7 lebih, dah masuk maghrib pun, aku ajak bdk2 ni semayang skali. pas semayang aku ajak mkn.dah mkn aku ajak tido dlm kul 8 lebih. time aku nak bentang tilam, satu kejadian berdarah terjadi. waktu aku tgh bentang tilam si abang n si adik tengah berkejar-kejaran.sekali bertembung.si abang berdarah gak la gusi maybe terhantuk siadik gosok2 kepala sakit.menangis mmg tak hingat la. aku rasa kat taman tu umah aku yang paling riuh malam tadi. bawak si abang berkumur n si adik aku tuam ngan tangan aku yang panas tu....x sempat nak tuam ngan air panas memandangkan nak kena handle bdk2 yang tgh melalak ni.
Bila semua dah reda aku baringkan sorang2 n menurunkan nasihat aku kepada anak2ku.(cewah) "mama dah ckp kalu dlm umah jgn berlari2, sekarang dah sakit. lain kali nak dgr ckp mama tak?" si abng angguk2 yang si adik sibuk peluk bear. aku bgn buat susu sorang sebotol pelok sorang2 kat bwh ketiak n terus lena dgn aku2 sekali terlena. Si suami balik kul 10pm baru tersdar n bgn semayang n sambung tido balik.

Kejadian kedua.

Pagi ni hujan lebat. si suami kena gerak awal pg ni coz ader hal.aku tgh sedap mandi time ni lps dah siapkan uzair nak kesekolah. tiba2......ai adik ketuk pintu bilik air "mama....mama....yak (berak)." aku bukak pintu n terkejut coz dia dah tolong bukakkan pampers sendiri. OMG.aku sumbat dia dlm bilik air n gi tgk kat dpn ketulan2 yang tidak diingini.membebel dah aku time tu ngan  si abang."naper abang x jaga adik.tgk adik dah sepahkan taik" senyap jer dia.mood x baik pagi2 ni. Aku settlekan aleya n pastu mop lantai.jam dah pukul 6.semua x siap lagi.lewat la nampaknya ari ni. tapi sebenarnya x lewat pun.

kepada anak2ku mama layan je la ngan perangai korang.



Juju

No comments:

Post a Comment